Blauw maar voldaan

We zijn vertrokken!

Oké, we zijn nog niet uitgevaren. Sterker nog, de boot staat op de kant. Maar de reis is officieel begonnen. Vanaf deze maand hebben we geen kantoorbaan meer en bestaat onze 9 to 5 uit klussen. Dat hoort bij het vertrekkersleven, dus waarom zou het pas begonnen zijn als je de sluis van IJmuiden verlaat? Het is zelfs extra luxe klussen, met vrienden en familie, en een auto, een bed en een douche onder handbereik. We genieten er nog even flink van.

 

Die douche is nodig. De eerste klus bestond uit het kaal halen van een aantal plekken onder de waterlijn waar de antifouling losliet. Die antifouling is blauw. Smurfenblauw. En wij dus ook.

Het was heerlijk om weer met een driehoekskrabber en staalborstel te werken, na een periode van subtiele dremeltjes en lakkwasten. Lekker slopen. Maar het opbouwen begon ook al snel; voor het weekend zaten de eerste lagen primer erop. En dat geeft de matroos moed. We hebben alweer vijf nieuwe dingen gezien die nog niet op de klussenlijst stonden, maar toch slinkt ie gestaag. Het vetkoord van de schroefas is vervangen (iets wat Björn heel groot gemaakt had in z’n hoofd; dus des te groter was de overwinning toen het klusje in een uur geklaard was), het aanrechtblad is gevuld en gelakt en de roest in de bilge bleek een stuk oppervlakkiger dan we hadden durven hopen. Succes! En mochten we de moed even verliezen: we staan op een werf naast twee andere tweemasters waar nog veel flinker aan geklust wordt, en opbeurende woorden, goed advies en koude biertjes zijn ruim voorradig.

Over die klussenlijst: ik besef me dat niet iedereen dezelfde voorliefde deelt voor spreadsheets en projectmatig werken, maar ik kan dus echt intens gelukkig worden van die heerlijke online excel, met een kolom voor categorie, klus, eerstvolgende actie, deadline, prioriteit (wel/niet noodzakelijk voor vertrek), type actie (groot, klein, thuis uitzoeken, professional nodig), aantekeningen en hyperlinks. En dat is nog maar één tabblad! We hebben ook tabbladen met een kooplijst, routeplanning, elektrische apparatuur en hun verbruik, afmetingen, tips voor ankerbaaien e.d., de inhoud van de bank met reserveonderdelen en nog veel meer, van pietluttig tot zeer nuttig. Heerlijk.

De komende twee á drie weken gaan we o.a. op en in de boot roest wegwerken, nog vele lagen primeren en schilderen, de romp waxen en (bedenken hoe we) 360 liter koelwater vervangen, voordat ze weer te water gaat en de lijst met kleinere- en elektronicaklusjes aangebroken wordt. 11 juni ligt ze in ieder geval te shinen in de WVLelystad voor ons vertrekfeestje. We zien je daar!